De spelers proberen hun sprintkopman zo goed mogelijk neer te leggen in het peloton. Maar pas op: wie te lang wacht komt niet meer aan de finish. Elke speler probeert daarnaast al zijn renners aan de finish te krijgen door zijn hele hand leeg te spelen.
VOORBEREIDING
Haal de groene trui en de rode lantaarn uit het spel en schud alle kaarten. Deel alle kaarten uit.
SPELVERLOOP
De speler die het laatst op de fiets gezeten heeft mag beginnen aan de etappe. Daarna gaat het spel verder met de wijzers van de klok mee. De eerste speler neemt een kaart uit zijn hand en legt deze open op tafel. De volgende speler legt zijn kaart links of rechts naast de kaart op tafel. Er kunnen maximaal acht renners naast elkaar op tafel gelegd worden. Als er twee renners naast elkaar op tafel liggen komt er de mogelijkheid om een renner midden boven deze kaarten te leggen. Dit mag alleen als er sprake is van een sprinttrein, er ligt al minstens een renner van het eigen team onder. Dit mag met zowel de gewone renners als met de sprintkopmannen. Kan een speler geen renners meer spelen dan krijgt hij voor de kaarten in zijn hand strafpunten. Een speler die geen renners meer kan spelen moet opgeven. Hij legt zijn handkaarten gedekt voor zich neer en mag deze etappe niet meer meespelen. Het is hierdoor mogelijk dat een speler alleen het spel uitspeelt.
PUNTENTELLING NA DE ETAPPE
Na afloop van de etappe krijgt de speler met de beste sprintkopman 3 punten. Bij een gelijke stand ontvangen alle winnaars 3 punten. Ook spelers die al hun kaarten uitgespeeld hebben ontvangen 3 extra bonificatiepunten. Een kopman niet uitspelen levert 3 strafpunten op, een renner 1 strafpunt. De score kan genoteerd worden. De speler met de hoogste aantal punten in het algemeen klassement ontvangt de groene trui. De speler met de laagste score in het klassement ontvangt de rode lantaarn.
EINDE VAN HET SPEL
Het spel eindigt na een vooraf afgesproken aantal etappes. Gewonnen heeft degene die aan het eind de meeste punten heeft behaald.
SPEL VOOR TWEE SPELERS
Bij twee spelers is het mogelijk om voor het begin van het spel acht kaarten uit het spel te nemen. De beginrij is hierdoor zeven kaarten breed.
Download hier het scoreformulier.